Kuvert, så jäkla värt

    Kuvert, så jäkla värt


    Kuverten har kommit tillbaka. Det är så himla härligt. I en arbetsmiljö full av e-post är det inte så märkligt att vi tycker att det är rätt så trevligt att då och då skicka ett brev. När vi väl gör det, måste det göras med stil. Tua skickar ibland våra fakturor i svindyra blåa kuvert, präglade med vårt A. Det är så man överraskar sina kunder! Plus att man blir glad av att omge sig med vackra papper. Posten, eller förlåt, Post Nord uppskattar säkert också ett vackert kuvert : )

    Tryckpriser- lite av en vetenskap

    Tryckpriser- lite av en vetenskap


    Jaha, vad kostar det att trycka då? En relativt vanlig fråga sådar raktuppochner. Inte så konstigt, man vill ju alltid veta vad saker och ting kostar. Men för att kunna ge pris på ett visst tryck är det bara några små detaljer jag behöver veta. Som vad du vill trycka, hur många, vilket format, vilket papper och med vilken tryckteknik? Behöver du hjälp med att färdigställa en tryckfärdig PDF, eller kanske hela designen? Det är så många frågor som dyker upp längs vägen. Det är därför det är knepigt att ha en prislista, eftersom variablerna kan vara så oändligt många. Vissa papper passar inte heller för alla tryck. Vissa trycktekniker blir billigare i större upplaga, men dyrare i mindre upplaga. Somliga papper tar veckor att beställa hem, andra har vi hemma. Vissa typsnitt blir för tunna för att göra sig bra vid särskilda tryck och somliga utformningar blir inte alls som man tänkt sig när de passerat tryckpressen. Därför är man alltid välkommen att ringa och höra sig så att vi kan prata igenom precis allt, vår ”kundtjänst” (jag och Tua)  har inte öppet dygnet runt, men nästan : )

    Veckans papper: Gråboard och brunboard

    Veckans papper: Gråboard och brunboard


    Board är fasiken det bästa pappret som finns att foliera eller boktrycka, det blir så sjukt snyggt! Trycket går in i pappret som en dröm och ger en lyxig men samtidigt rustik känsla. Än så länge har vi bara haft äran att trycka på grå board, så vi längtar efter den härliga kund som väljer brun board. Blir vansinnigt fint med till exempel en guldfoliering! Bara ett litet tips… Trevlig helg!

    Nu är den här, vår nya baby!

    Nu är den här, vår nya baby!


    För det är klart att man vill sätta sin egen prägel på saker. Det är just det den gör, präglingsapparaten. Man klämmer till pappret precis så hårt man vill, beroende på vilket typ av papper det är förstås. På ett finare papper blir det verkligen knivskarpt, medan de högre gramvikterna kräver lite mer tyngd när man pressar. Men vackert och handgjort blir det sannerligen. Skulle rekommendera alla småföretag som vill göra något extra kul med sin logga att skaffa en sådan här manick. Strunta i klistermärken och prägla papper och kuvert istället! Mycket mer personligt och unikt. Dessutom får man känna sig som en hantverkare för en stund.

    Skator är fina inte fula

    Skator är fina inte fula


    Idag utses Sveriges nationalfågel. En händelse som varvat med flyktingkatastrofen, fått stor plats i media. Efter flertalet omröstningar under året har finalisterna utsetts. Enligt ornitologiska föreningen är det förvånande många ”vardagsfåglar” bland de utsedda. Fåglar som ses från köksfönstret verkar vara de som ligger oss varmast om hjärtat. Särskilt skatan tycks vara en finalist som får fågelentusiaster att lyfta på ögonbrynen, eftersom den har ett rykte om sig av att vara tjuvaktig och ful. Skatan tros ha fått draghjälp av en kampanj som dragits igång av podcasten ”Alla mina kamrater”, där man propagerat för just skatan. Detta har upprört många som inte anser att skatan är en värdig vinnare av titeln… Men var ska detta sluta? På Asplunds Grafiska älskar vi skator, och särskilt när de är illustrerade av Susanne Bargi. De finns nu att beskåda i vår webshop eller hos oss på Bjurholmsplan 22 förstås. Vi har röstat på skatan, såklart!

    Artikel om tävlingen

    Webshop Fågelillustrationer

    3 heta röster om print

    3 heta röster om print


    Exklusiva livstilsmagasin är en av printmediets största framgångssagor. Så börjar Mark Hooper sin artikel ”Luta dig tillbaka och upplev kvaliteten” i magasinet Printpower sommar 2015 och syftar på lyxtidningar som Monocle, Wallpaper och och Bon. Mark Hooper samlade ledarna för nämnda tidningar, Tyler Brûlé, Tony Chambers och Daniel Björk, för att som han uttrycker det undersöka sambandet mellan hög kvalitet och höga intäkter.

    Printpower finns bara i print vad vi vet, har ännu inte hittat länken till en digital version så därför delar vi här några av deras intressanta insikter.

    1. ”Där det fanns frågetecken gällande tryckta medier för 5 år sedan , finns det inga längre”(Chambers)
    2. ”Exklusiva varumärken vill både ha print och digitalt naturligtvis, de behöver alla beröringspunkter.” (Chambers)
    3. ”Visa lojalitet för papper och varför det är väldigt annorlunda och unikt i medielandskapet.” (Brûlé)
    4. ”För att print inte bara ska överleva, utan frodas, måste du behandla det som produktdesign så väl som grafisk design.” (Chambers)
    5. ”För att få en kräsen publik intresserad av tryckta produkter måste du ge dem något riktigt bra och allvarligare….annars klickar de hellre på en GIF av en katt och får sig ett skratt. ” (Björk)

    De menar också på att man ofta pratar om print eller digitalt istället för print och digitalt. Word! Vi kommer aldrig vara antidigitala utan print är ett vackert komplement till det digitala och uppfyller ett annat syfte.

    http://www.printpower.se/

    Viktigt!

    Viktigt!


    Det här är Linda Holmgren. Linda driver projektet ”Tillsammans”som går ut på att förebygga sexuella övergrepp och verka för positivt sex. Det gör hon genom att hålla workshops/föreläsningar, sprida sin bok och vara om sig och kring sig och träffa väldigt mycket folk som kan hjälpa henne att sprida sitt budskap. Hon är en stor inspirationskälla för oss för sitt mod och härliga energi! Nu i maj ska hon vara med på en mässa i Strömstad där landets ungdomsmottagningar samlas. Självklart skickar vi med henne flyers, en stor lyckospark och hoppas att alla ungdomsmottagningar tar in hennes viktiga bok -Tillsammans-bara när vi säger ja! Läs mer om Linda och stöd projektet här: http://www.black-light.se

    Varför Pipersgatan 30 är hetaste adressen just nu

    Varför Pipersgatan 30 är hetaste adressen just nu


    Vi älskar egenföretagare, gärna små och personliga. Vi gillar särskilt när de förstår vitsen med att ha visitkort som syns och som en gärna  sparar på för att de är så fina! Pipersgatan 30 är en ny frisörstudio på Kungsholmen utan krusiduller, halvtaskiga friörskämt och se och hör i drivor. Ägarna tillika grymma frisörerna Elin och Emma är härliga och har en grym känsla för stil. Här kommer vi garanterat att fixa barret framöver!

    Visitkort, Munken 600 g med foliering i  orange.

    Photogénique

    Photogénique


    Hör upp! Vi har startat ett samarbete med grymma fotografen Tobias Welander. På sin vardag jobbar han med webb och content men har också tid då och då för fotografering, gärna bröllop. Han fångar knivskarpt stämningar och genomtänkta detaljer. Det är melankoliskt vackert och vi gillar det skarpt. Boka honom gärna samtidigt som du beställer ditt bröllopstryck eller läs mera här: cargocollective.com/tobiaswelander.

    Pappersnörderi på popup i Milano

    Pappersnörderi på popup i Milano


    Det finns papper och så finns det papper. Arjowiggins producerar pappersälsklingar som Conqueror, Keaykolor, Curious med flera. Papper i olika färger, struktur och känsla som fullkomligt trollbinder. Under våren har de en vandrande pop-up uställning med fantastiska tryckta bidrag från tryckerier världen över. Vi var på plats i Milano och det var minst sagt en välkurerad liten utställning med genomtänkta upphängningar, bra belysning och en vacker lokal. Tryck kan verkligen göra intryck konstnärligt såväl som funktionellt. Så inspirerande! Tack Antalis för inbjudan. http://arjowigginscreativepapers.com/